تعریف دیوار ساختمانی و انواع آن

مدت زمان مطالعه : 3 دقیقه
سطح مقاله : پیشرفته

دیوار چیست؟ کلیشه‌ای‌ترین سوال ممکن، برای خیلی‌ها همین سوال است. یک ساختار یکپارچه، استوار و محکم که از جنس آجر، بتن، سنگ و … است را دیوار یا محافظ می‌گویند. این سطح یکپارچه دارای ضخامتی است که از طول و ارتفاع آن کمتر است. در این مقاله می‌توانید صفر تا صد تعریف دیوار و انواع آن را بخوانید، در ادامه با بن‌ژیوار همراه باشید.

دیوار چیست؟
دیوار همان سطح صاف و قائمی است که عمدتاً به عنوان جدا کننده‌ی فضاهای یک ساختمان و بناها عمل می‌کند، در واقع نام دیگر دیوار همان محافظ یک فضا است. ساختار اصلی دیوارها عمودی بوده و وظیفه اصلی آن‌ها انتقال بار وارده از ساختمان به زمین می‌باشد. از دیگر وظایف دیوار می‌توان به ایجاد کردن امنیت در محیط پیرامون‌مان اشاره کنیم. دیوارها در ساختمان همگی دارای یک عملکرد مشخص نیستند و معمولاً دیوار در سازه سه نقش مهم را ایفا می‌کند که شامل: جداسازی فضاها، تحول بار اعمالی و ایجاد حفاظ یا حصار است.

دیوار داخلی
دیوارهای داخلی وظیفه دارند فضاهای داخلی ساختمان را از هم جدا کنند.

دیوار خارجی
دیواهای خارجی همان دیوارهای بیرونی بنا هستند که به کوچه و خیابان مشرف هستند و به منظور جلوگیری از سرما و گرما و سروصدا استفاده می‌شود.

دیوار باربر یا حامل
دیوار باربر به دیواری گفته می‌شود که علاوه بر وزن خود بارهای وارده به خود را تحمل کرده و انتقال می‌دهد.

دیوار غیر باربر
این مدل دیوار تنها وزن خود را تحمل کرده و فقط وزن خود را انتقال می‌دهد.

دیوار حائل
دیوار حائل، دیواری است که از آن برای مقابله با نیروهای جانبی مانند آب، خاک و … استفاده می‌شود.

دیوار عایق
دیوار عایق دیواری است که عمدتاً وظیفه جلوگیری از ورود سرما، گرما و رطوبت و صدا را دارد.

دیوار ساختمان چه کاربردی دارد؟

• محافظت از گرما و سرما
• فضاسازی و ایجاد فضاهای تازه
• ایجاد عایق صوتی
• ایجاد حریم خصوصی
• کارگذاشتن لوله‌‌کشی و سیم‌کشی‌های برق
• تزیین کارهای هنری مانند گچ‌بری و نقاشی دیواری

انواع دیوار براساس تحمل بار وارده
هر دیواری برحسب فشار بار وارده بر خود به چهار دسته تقسیم می‌شود.

دیوارهای خارجی یا تحمل کننده بار
دیوارهای خارجی غیر حامل
دیوارهای داخلی حامل
دیوارهای داخلی غیر حامل

انواع دیوار به لحاظ ساختاری
همانطور که هر دیوار براساس بار وارده تقسیم‌بندی می‌شود، دیوارها به لحاظ ساختاری نیز دسته بندی می‌شوند که عبارتند از:

دیوار بنایی کلاف‌بندی شده
دیوار بتن مسلح
دیوار مخصوص
دیوار بنایی ساده

انواع دیوار ساختمان از نظر مصالح مصرفی
برای ساخت دیوار برحسب باربر و غیر باربر بودن آن و از لحاظ ساختاری نیاز به استفاده از مصالح خاص می‌باشد، در ادامه با ما همراه باشید و انواع دیوار ساختمان از نظر مصالح مصرفی را بخوانید.

دیوار گلی – دیوار سنگی
دیوار خاکی متراکم
دیوار با شمع‌های صفحه‌ای
دیوار دیافراگمی
دیوارهای پیش‌ساخته
پانل‌های سه بعدی دیواری
پارتیشن
دیوارهای گچی پیش‌ساخته

تعریف انواع دیوارهای ساختمانی با مصالح


دیوارهای بتنی: این دیوارها از بتن پیش ساخته تهیه می‌شوند و برای دیوارهای داخلی و خارجی از دیوار بتنی استفاده می‌شود.

دیوارهای سنگی: از آنجایی که سنگ یکی از مصالح طبیعی موجود در طبیعت است که در صنعت ساختمان سازی استفاده بسیاری دارد، با این حساب دیوار سنگی نیز جزء یکی از چند نوع دیوار موجود برای ساخت وساز است. گاهی از سنگ بدون استفاده از ملات در ساخت دیوار استفاده می‌شود.

دیوار بلوکی: بلوک‌ها از پرکاربردترین مصالح ساختمانی هستند که برای ساخت دیوار نیز به کار گرفته می‌شود. برای ساخت دیوار با بلوک از دو نوع پر و تو خالی استفاده می‌شود، دیوار بلوکی عمدتاً در دیوارهای حامل و غیر حامل کاربرد دارد.

دیوارهای چوبی: دیوارهای چوبی همانطور که از نام آن پیداست توسط چوب ساخته می‌شوند. چوب جزء گرم‌ترین و پر انرژی‌ترین متریال‌ها به حساب می‌آید که در دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان از آن استفاده می‌شود.

دیوار پیش‌ساخته: دیوار پیش‌ساخته نوعی از دیوار است که به جای ساختن با قطعات سنگین دیوار و بتن در کارخانه‌ها با متصل کردن این مصالح به هم ابتدا سازه‌ای به صورت شبکه‌های میلگردی که بین آن‌ها لایه‌ای از فوم پلی‌استایرن است ساخته می‌شود و در پانل‌هایی سبک در محل احداث بنا به یکدیگر متصل خواهد شد.

دیوار گچی پیش‌ساخته: از آنجایی که گچ یکی از مهم‌ترین مصالح مصرفی در ساختمان سازی است، دیوار گچی پیش ساخته کاربرد بسیاری دارد. به علت ویژگی‌های مختلف گچ مانند شکل‌پذیری،مقاومت، فراوانی و … موارد استفاده فراوانی از گچ در ساختمان وجود دارد. از گچ به عنوان روکش نهایی دیوارهای داخلی نیز استفاده می‌شود و در کشورهای دیگر از آن برای ساخت پانل‌های پیش ساخته جداساز برای چیدن کلیه دیوارهای داخلی ساختمان استفاده می‌شود.

دیوار هبلکس: هبلکس بلوک‌های ساخته شده از نوعی بتن سبک است که از قرار دادن آن‌ها در کنار یکدیگر با چسب مخصوصی دیوار ساخته می‌شود. از ویژگی‌های این دیوار میتوان به ضد حریق بودن، عایق بودن و سبک وزن بودن آن اشاره نمود. به طورکلی دیوارهای هبلکس جزء آن دسته از دیوارهایی است که در آینده باید جایگزین تمامی دیوارهای حال حاضر شود.

سخن آخر

در این مقاله سعی برآن داشته‌ایم تا شما را با تعریف دیوار ساختمانی و انواع آن آشنا کنیم. همانطور که در نوشتار بالا گفتیم انواع مختلفی از دیوار براساس حامل یا غیر حامل بودن، ساختار اصلی و … وجود دارد. شما می‎‌توانید در صورت علاقمندی به بازسازی ساختمان یا ساخت آن در دوره‌های تخصصی بازسازی ساختمان یا دکوراسیون داخلی بن‌ژیوار شرکت نمایید و در کمترین زمان ممکن با مدرک معتبر وارد بازار کار شوید.

فرم ارسال دیدگاه