دکوراسیون داخلی با موضوع اشیاء آنتیک – بخش 2

مدت زمان مطالعه : 3 دقیقه
سطح مقاله : پیشرفته

«قدیمی» به چه چیزهایی اطلاق میشود؟ هر شیئی که از گذشته به یادگار مانده اما آنتیک به حساب نمیآید قدیمی میگویند. (آنتیک به لوازمی گفته میشود که بیش از یکصد سال عمر داشته باشند) یک میز عسلی متعلق به دههی 1940، یک آیینهی قابدار متعلق دههی 1930، یا یک پارچهی رنگارنگ آشپزخانه که از دههی 1950 باقی مانده، نمونههایی از اشیاء قدیمی محسوب میشوند. ظروف چینی، بلور و کریستال، تابلو، مبلمان، لوازم آشپزخانه، شمعدان و لوازم مربوط به تعطیلات نیز با ارزش هستند.

دکوراسیونی که در آن اشیاء قدیمی به کار رفته از آن جهت مورد توجه و استقبال قرار میگیرند که اشیاء به کار رفته در آن به عنوان اجزاء سبکی حس خاصی را القاء میکنند. همین لوازم ناقص، پاره، شکسته، مستهلک سرشار از هویتاند ، این اشیاء با ارزش با احساسات قلبی ما میآمیزند و در عین حال خرج زیادی روی دست ما نمیگذارند. سبک «قدیمی و شیک» معروف راشل آشول علائق ما را برای گرد آوردن اشیاء قدیمی برانگیخته است. وقتی لوازمی را که قبلاً به درد نخور میدانستیم تجدید و استفاده میکنیم، در واقع به آنها حیات دوباره بخشیده، کاری کردهایم که زیباییشان دوباره مورد توجه قرار گیرد.

حال، از کجا میشود اشیاء قدیمی را پیداکرد؟ بازارهای روز (شنبه بازار، جمعه بازار، . . . )، سمساریها، حراجهای خانگی و این قبیل جاها منابع در دسترسی است. مزایدههای اینترنتی، مانند EBAY، گنجینههای باارزشی را ارائه میکنند. آنتیک فروشیها، نمایشگاههای محلّی و فروشگاههای خانگی هم منابع دیگری برای اشیاء قدیمی هستند.

کسانی که برای اولین بار میخواهند به بازار روز بروند باید از چند نکته آگاه باشند:

  • نقشه خانهتان را که اندازهی دیوارهای آن دقیقاً مشخص باشد با خود بیاورید به خصوص اگر قرار است به دنبال مبلمانی که برای یک جای معیّن بگردید.
  • نمونهی رنگ و پارچههای خود را برای مقایسه و جور کردن با خود ببرید.
  • یک سانتیمتر به همراه داشته باشید.
  • قبل از رفتن، برای خریدتان سقف بودجه تعیین کنید. اما این را نیز در نظر بگیرید که اگر به چیزی که دقیقاً طالب آن هستید برخوردید، این سقف بودجه تا چه اندازه میتواند افزایش یابد.
  • از قبل سبک چیزهای مورد نظرتان را مشخص کنید (مثلاً چینی گلدار) تا تنوع موجود در بازار سردگمتان نکند.
  • ببینید چه انتظاری از دوام وسیلهی انتخابی دارید. اگر چیزی ترک یا ایرادی دارد و یا استفاده از آن برایتان سخت است، از خریدن آن صرف نظر کنید.

به دنبال چیزهایی باشید که با آنها ارتباط درونی پیدا میکنید- چیزهایی که از داخل قفسهی فروشگاه صدایتان میزند و از شما میخواهد که آن را بخرید و با خود ببرید. همین گنجینهها هستند که وقتی در خانهتان قرار میگیرند بازتاب دقیقی از شخصیت شما میشوند.

بسیاری از این اشیاء با ارزش قدیمی را میتوان به همان شکل که هست به نمایش گذاشت ولی بعضی از آنها نیاز به تعمیر و رسیدگی دارند. کتابهای راهنمای خرید از بازار روزها معمولاً راههای مرمت و بازسازی مبلمان و اشیاء قدیمی را نیز در بردارند.

تصاویر اتاقهایی با سبک قدیمی که در صفحات بعدی مشاهده میکنید، شیوهی منطبق ساختن اشیاء قدیمی را با فضای خانه به شما نشان میدهند. خانهی شما موزه نیست، مکانی است پر از شور زندگی و تحرّک، بنابراین جای دادن این اشیاء پرجاذبه در دکوراسیون منزل بهترین راه ارج نهادن به یادمان زیبایی و کاربرد آنهاست.


جاذبهای برای رنگ سفید:

مطمئن نیستید که از اتاقی سراسر سفید خوشتان بیاید یا نه؟ میتوانید در همه جا از رنگ سفید استفاده کرده، با گذاشتن اشیاء قدیمی به آن هویت ببخشید. یک میز کوچک، یک شمعدان بازسازی شده، اشیاء و کوسنهای رنگارنگ به فضایی سر تا پا سفید شور و حیاتی داده، اتاقی را که ممکن بود بیروح باشد زنده میکند.

 ایجاد سبک قدیمی با تابلو:

تابلوهای قدیمی با تابلوهایی با ظاهر قدیمی به یک مکان خصوصی حال و هوایی قدیمی میدهد. آب رنگها و رنگ روغنهای قدیمی خیلی عالی هستند، اما اگر بخواهید ارزانتر تمام شوند، میتوانید از کارت پستالها، طرح روی جلد کتابها و جلد مجلّههای قدیمی نیز استفاده کنید. به دیوار رختشور خانه برگهی قدیمی تبلیغ صابون، یا به دیوار آشپزخانه بریدههایی از جعبهی قدیمی مواد غذایی بزنید.

 افزودن جاذبهی معماری:

آیا دلتان میخواهد اتاقتان حس واضحی از سادگی و بیریایی داشته باشد؟ قطعات بازسازی شدهی معماری میتواند به شما کمک کند. اجزاء ساختمانی ترکدار، پنجرهای قدیمی، منقارهها، درها، قسمتهایی از حصار و دیگر اجزاء ساختمانی که دارای طرح، بافت یا جاذبهای هستند ممکن است کارساز باشند. اشیاء کوچک را به همراه گیاه یا دستهای کتاب روی یک میز بچینید یا به عنوان یک اثر هنری از دیوار بیاویزید.

 

جستجوی سبک قدیمی:

برای دست یافتن به چیدمان دلخواهتان، سبک قدیمی مورد نظر را در اینترنت، مجلات یاکتابهای مربوط به آن جستجو کنید. اکثر این منابع اطلاعات ارزشمندی دربارهی ماهیت و ارزش اشیاء قدیمی، و نکتههایی در باب نگهداری و مرمت آنها را در اختیارتان میگذارد. به طرح، رنگ و خصوصیات اشیاء قدیمی توجه کنید و اگر چیزی به دلتان نشست، آن را از دست ندهید.

استفاده کردن از اشیاء:

در پی پیداکردن چیزهایی باشید که جلوهی زیبایی قدیمی داشته، در عین حال قابل استفاده باشند. میتوان در داخل یک سری کاسه که توی هم قرار میگیرند، پارچ، سماور یا لیوان آب خوری گل یا گیاه طبیعی قرار داد. بشقابهای قدیمی را هم میتوان دو طرف دستهای کتاب گذاشت یا به جای پایهی یک طبقه به دیوار زد. یک قاب عکس قدیمی را نیز ممکن است به شکل قاب آیینه، سینی یا تابلوی اعلانات به کار برد.

 

دریچهای نو به کاربرد درها:

کاربردهای جدیدی برای درهای قدیمی پیداکنید تا جزئیات و رنگ و تورفتگی آنها را به نمایش بگذارید. دو یا سه تا در قدیمی را با لولا به هم وصل کرده، دیوارهای تاشو بسازید. یا دری را به شکل افقی به دیوار بزنید و به عنوان تاج تخت از آن استفاده کنید. به بالای یک در طبقهای باریک زده، تعدادی رختآویز روی در نصب کنید تا ورودی خانهتان دارای یک جارختی جالب شود.

 پنجرههایی به رنگ گل سرخ:

میتوانید هر نوع پنجرهای را با ورقههای شیشهی رنگی قدیمی تزیین کنید. این شیشههای قدیمی را میتوان از بالای چهارچوب پنجره با طناب نایلونی محکم از گیرههای کوچک آویخت و یا آنها را در درگاه پنجره قرار داد. رنگ و طرح آنها حتی در پنجرههای معمولی، سبک معماری منحصر به فردی را، چه از بیرون و چه از داخل خانه، به نمایش میگذارد. شیشههای رنگی را میتوان از آنتیک فروشیها یا وب سایت EBay پیداکرد: www. EBay.com

انتخاب چراغهای قدیمی:

نورپردازی شیوهای کارآمد برای ایجاد حال و هوایی قدیمی در خانه است. ممکن است چراغ مورد نظر خود را در نمایشگاههای آنتیک، در وب سایت ebay، یا در اینترنت (www. Vintagelighting. Com) یا از منابع اینترنتی دیگر پیداکنید. بسیاری از نمونههای قدیمیتر سیمکشی و بازسازی شدهاند تا برای خانههایی با سبک قدیمی کاربرد داشته باشند.

درون مایه یا تم:

برای ایجاد جاذبه و هویت، هیچ چیز بهتر از ایجاد درون مایه نیست. اشیاء قدیمی را که از نظر رنگ، سبک یا موضوعی با هم مرتبط هستند، انتخاب کنید. بااستفاده از تکنیک بلند- متوسط- کوتاه, اشیاء را دستهبندی کرده، اشیاء بزرگتر را در پشت اشیاء کوچکتر از جلو بگذارید. در غیر اینصورت میتوانید اشیاء را فقط در کنار هم بچینید .

 سبک و کاربرد در آشپزخانه:

لوازم آشپزخانهی بازسازی شده جلوهای قدیمی، ولی کاربردی امروزی به آشپزخانه میدهند. مثلاً اجاقهای آنتیک استفادههای گوناگونی دارند مانند: فر گرم نگه دارنده، لوازم جانبی، و طبقاتی که در نمونههای مدرن اصلاً وجود ندارند. بازار روزها، سمساریها و فروشگاههای لوازم دست دوم مدلهای بازسازی شدهای دارند که مانند اجاقهای نو به نظر میرسند.

به آدرس:www.antiquestoveheaven.com هم سری بزنید.

کلکسیونها:

میگویند اگر بدانیم افراز چه چیزهایی گردآوری میکنند، میتوانیم دربارهی خصوصیاتشان به خیلی چیزها پی ببریم. اگر چنین چیزی صحت دارد ،کلکسیونهای شما بیانگر چه چیزهایی از ویژگیهای شما هستند؟ آیا فردی ویری و هوسی هستید، یا راحت، دنیا دیده یا پیچیده؟ آیا از سبک خاص، رنگ معیّن یا موضوع بخصوصی خوشتان میآید؟ آیا وسایل مجلّل میپسندید یا مدرن، ساده یا روستایی؟ آیا مجموعهی اشیاء خود را رسمی و با چینشی قرینه و بیعیب و نقص به نمایش گذاشتهاید یا توی شلوغی خانه روی هم تلنبار شدهاند؟

به نظر من اگر مثلاً نقرهی خالص جمعآوری میکنید، پس خانهتان باید پر از اشیاء با شکوه با چیدمان رسمی باشد. اگر ظرفهای سرامیکی مخصوص کلوچه و شیرینی گرد میآورید. پس لابد خانهتان گرم و خوشایند، پر از عطر و بوی شیرینی جات تازهای است که خودتان پختهاید. خانهی کسی که تابلوهایی باسبک مدرن را میپسندد، لابد خلوت، ساده و دارای حس و حال امروزی است.

انتخاب منحصر به فرد شما هر چه که هست، اشیاء جمعآوری شده معمولاً تأثیر به سزایی در خانهتان دارند. رنگ، سبک و اندازهی کلکسیونتان تعیین میکند که چه طور باید در معرض دید گذاشته شود. مجموعهی بیست و پنجتایی وزنهی گوچک کاغذ را میشود به راحتی روی یک میز توی سینی چید، اما همان تعداد قوری قدیمی به فضای بسیار بزرگتری نیازمند است.

خصوصیات شخصی صاحب مجموعه نیز در چگونگی به نمایش گذاشتن مجموعه نقش دارد. شاید شما دوست دارید بلورهای رنگارنگ خود را به شکلی صمیمانه روی قفسهای بچینید، اما یک شخص دیگر آنها را توی ویترین چینی گذاشته قفل میکند. ممکن است یک نفر گاه به گاه از گلدانهای نقرهی خود برای گذاشتن دستهای گل طبیعی استفاده کند اما دیگری آنها را توی کمد گذاشته، هرگز به کار نبرد. شما جزو کدام دسته هستید: کسانی که استفاده میکنند یا کسانی که فقط به نمایش میگذارند؟

از آنجا که کلکسیونهای بسیار بزرگ باشکوه هستند، باید جدا از هم در جلوی دید نهاده شوند تا اهمیت و ارزششان بهتر به چشم بیاید.  اما کلکسیونهای کوچک باید کنار هم گذاشته شوند تا جذابتر به نظر آیند.

گردآورندگان تابلوهای هنری معمولاً ایدههای محکم و درستی برای نمایش دادن آثار هنری دارند. اگر به تازگی گردآوری تابلو را شروع کردهاید، این راهنماییهای کلی در مورد اهمیت آثار هنری به شما کمک میکند.

  • آثار هنری را در قابل توجهترین نقطهی اتاق قرار دهید.
  • با استفاده از چراغ تابلو یا چراغی از بالا آنها را نورپردازی کنید.
  • همیشه تابلوها را با روشها و مواد بیضرر و بدون اسید قاب کنید.
  • برای تصاویر کوچک از قاب یا حاشیهی پهنتر استفاده کنید تا براهمیت آنها بیافزایید.
  • برای تأثیرگذاری بهتر تابلو را از دیواری با رنگ متضاد بیاویزید.
  • یک بوم نقاشی را روی سه پایهای قرار دهید.
  • تابلوهای هنری را به صورت دستهای به دیوار بزنید تا جلوهشان بیشتر شود.

اگر اشیاء کلکسیونیتان توی صندوق یا کابینت از نظر دورمانده، ببینید چطور میتوانید آنها را جلوی دید بیاورید. اختصاص دادن یک ویترین به کلکسیونها، واقعاً به مجموعهتان اعتبار میبخشند. تقسیم کردن یک مجموعهی بزرگ به گروههای کوچکتر که در جای جای خانه قرار بگیرند شیوهی دیگری است.

گنجینههای پنهان خود را بیرون بیاورید، گرد و غبارشان را بگیرید و از تماشایشان لذت ببرید. بگذارید مجموعهتان به اندازهی چند جلد کتاب در مورد علائقتان صحبت کند.


در کنار هم:

اگر تعداد اشیاء مشابهتان بیش از چهار تا است، پس شما در سرآغاز یک کلکسیون را در دست دارید. اما مجموعههای کوچک اگر در گوشه و کنار خانه پخش باشند به چشم نمیآیند. در صورت امکان اشیاء مشابه راکنار هم بگذارید تا چشمگیرتر باشند . این نکته هم در مورد آثار هنری و هم در مورد لوازم دیگر صادق است، به خصوص هنگامی که مجموعه فقط چند شیئی را در بر میگیرد.

 تضاد در خدمت گیرایی:

از اصول تضاد رنگها برای جلوه بخشیدن به مجموعهها بهره بگیرید. معمولاً اگر در پشت اشیاء از یک رنگ تزیینی استفاده شود، به آنها گیرایی بیشتری میبخشد. مجموعهای از بشقابهای سفید نقشدار اگر روی دیواری سفید قرار بگیرند اصلاً به چشم نمیآیند، درصورتی که اگر همان بشقابها را روی دیواری به رنگ صورتی تند یا آبی لاجوردی قرار دهید نقش و رنگشان بارزتر میشود.

 تغییر موقعیّت:

همین اشیاء دکوری که جمعآوری میکنید، اعم از بشقابف کتاب و تابلو، میتوانند دو برابر به نظر بیایند. اشیاء موجود در یک گروه بزرگ را جا به جا کنید تا در همه جای خانه از وجودشان لذت ببرید. چند تکّه از مجموعه را روی یک میز عسلی قرار دهید، عدهای را بالای گنجه، و بقیّه را روی میز غذاخوری، اگر جای این اشیاء را گاه به گاه عوض کنید، میبینید در هر جایی که قرار میگیرند، دوباره از زیباییشان تمجید میشود.

 

چیدمان داخل سینی:

تعدادی اشیاء کوچک را توی سینی بچینید تا به طور دستی جمعی به نمایش درآیند. میتوانید سینی را به راحتی گردگیری کنید یا برای مهمانی یا مراسمی بردارید، از جمله اشیایی که میشود توی سینی قرار داد وزنهی کاغذ، جعبهی کوچک سرامیکی و قاب عکسهای خانوادگی است. سینی انتخابیتان باید از نظر رنگ و سبک متناسب یا مجموعه باشد.

 آمیزهای از اشیاء:

استفاده از اشیاء متنوع را هرگز دست کم نگیرید. وقتی میبینید همه چیز به خوبی چیده شده اما باز هم بیروح به نظر میرسد، یک شیئی متفاوت در کنار آنها بگذارید. اشیاء فلزی، بلوری، سرامیکی و چوبی بهترین گزینه هستند. اجزاء طبیعی مانند میوه یا گیاه نیز برای طراوت بخشیدن به یک چیدمان با ارزش گزینهی پر تنوعی هستند.

 طبقات خوش پوش:

طبقههای خالی و ساده را با رومیزیهای متری، تکههای پارچه، تور یا روکش پوشانیده به آنها رنگ ببخشید. حاشیهی طبقهها- نوارهای کاغذی یا توری که برای تزیین لبهی بیرونی طبقات به کار میرود- شیوهی دیگری برای افزودن برزیبایی آنهاست. پشت طبقهها را نیز میتوان با کاغذ دیواری یا پارچهای با رنگ متضاد پوشاند.

 رنگهای مکمّل:

رنگهای مکمل باعث میشوند اشیاء تزیینی به ترنّم درآیند. تصور کنید یک دسته گل سوسن نارنجی و قشنگ در یک گلدان لاجوردی رنگ باشد، یا یک کپه سیب سبز در یک سینی قرمز. هر کدام از این رنگها باعث گیرایی بیشتر آن دیگری شده، به نمای کل کار جلوه میدهد. رنگهای مکمل شامل نارنجی و آبی، سبز و قرمز، زرد و بنفش است.

رقص نور:

مجموعههای چینی و بلور اگر توی قفسه بدون نور قرار بگیرند، قشنگ نیستند، اما اگر از بالا، زیر یا پشت نورپردازی شوند، براق و درخشان به نظر میآیند. همچنین میتوانید اشیاء بلوری خود را توی درگاه پنجرهای آفتابگیر بگذارید تا هم از داخل و هم از خارج از خانه مورد توجه قرار گرفته، پرتوهای رقصان نور را روی دیوارهای اتاق بیاندازند.

فرم ارسال دیدگاه