دکوراسیون داخلی با موضوع فضا های خصوصی – بخش 3

مدت زمان مطالعه : 3 دقیقه
سطح مقاله : پیشرفته

اتاق خواب

اگر قرار باشد اتاقی از خانه مال خود خودتان باشد، آن بزرگترین اتاق خوب خانه است. احتمالاً بیشترین حضورتان درخانه، در این اتاق سپری میشود، یا تنها یا با یک نفر از آنجا که دیگران به ندرت وارد این اتاق میشوند، پس هر طور که دلتان میخواهد دکوراسیون آن را انتخاب کنید.

یکی از اولین کلماتی که در رابطه با اتاق خواب به ذهن میآید کلمهی خلوت گاه است، همان مکانی که در آن دغدغه ها و روز مرّگیهای زندگی را از خود دور میکنیم و خود را در احاطهی چیزهایی قرار میدهیم که راحتی و آرامش را برایمان به ارمغان میآورند.

با این حال آرامش بخش بودن یک اتاق به معنای کسالت بار بودن آن نیست. اتاق خواب ایدهآل شما ممکن است فضای کوچک امروزی با خطور مستقیم و اشیاء هنری باشد. ممکن است اتاق صمیمی پرگل و گیاهی سرشار از رنگهای قشنگ، و یا اتاقی باشد که با کاشیهای سفید و مشکی به سبک فرانسوی تزیین شده باشد.

آیا نمیتوانید تصمیم بگیرید؟ ببینید دوست دارید هر روز صبح چشمتان به روی چه چیزی باز شود؟ آیا میخواهید از رنگهای به کار رفته در یک میهمان سرای باش کوه استفاده کنید؟ آیا مضمون یا موضوع خاصی به فکرتان رسیده؟ آیا کلکسیونی دارید که بتواند الهام بخش شما برای تزیین اتاقی ویژه باشد؟ آیا یک اثر هنری دارید که بخواهید آن را به نمایش بگذارید؟ هرکدام از این موارد میتواند نقطهی آغازی برای داشتن یک اتاق خواب دلخواه و متفاوت باشد.

در مورد مبلمان اتاق خوابهای کوچکتر دقت کنید، چون چیدمان این جور اتاقها باید خلّاق باشد. به عنوان مثال تخت را جلوی پنجره ، مورب و یا ته یک فضای کوچک بگذارید.

در بهترین شرایط، فضای اتاق خواب آن قدر هست که بتوان چیزهای دیگری به جز تخت را در آن جای داد. داشتن یک جای دنج برای مطالعه با یک صندلی راحت ضروری است ، این صندلی ممکن است مبل، صندلی ابردار یا کاناپهی دونفره باشد. اتاق خوابها معمولاً برای گذاشتن گنجه، قفسهی کتاب یا میز تحریر هم جا دارند.

توی اتاق خوابتان لوازمی را جای دهید که نیازهای شما را برآورده سازند. آیا به کمد بیشتری احتیاج دارید؟  یک دراور بلند را جایگزین میز عسلی کنار تخت بکنید. آیا به نور بیشتری نیاز دارید؟ چراغهای مخفی کار گذاشته، کلید آن را کنار تخت نصب کنید. آیا دوست دارید شبها تاریکی کامل داشته باشید؟ به دنبال نورگیرهایی بگردید که جلوی نور را کاملاً مسدود میکنند یا پردهی پارچهای ضخیم بگیرید. آیا از پا گذاشتن روی کف لخت و سرد خسته شدهاید؟ یک زیر انداز محلی با باقیماندهی موکتی را که به اندازههای اتاقتان میخورد پیداکنید.

سرتخت اصلیترین قسمت دکوراسیون اتاق خواب است. اگر اکنون برای اولین بار در حال دست و پا کردن وسایلی برای اتقا خواب خود هستید، احتمالاً تشک و باکس زیر آن را خریدهاید، اما سرتختی که به سلیقهتان بخورد پیدا

نکرده اید.

با داشتن اندازه و مدل مورد نظر، خودتان قسمت سرتختتان را بسازید. خودتان به آسانی میتوانید از عهدهی این کار برآیید . اگر دوست دارید سرتختتان قیافهای متفاوت با بقیهی تختها داشته باشد، یکی از گزینههای زیر را به دیوار پشت تختتان بزنید:

  • یک پنجره یا در قدیمی را پشت تخت بیاویزید.
  • در ورودی، قسمتی از نرده یا طومار آهنی زیبایی را به دیوار نصب کنید.
  • یک قاب تابلوی بزرگ که در آن به جای بوم، تختهای ابردوزی شده باشد.
  • یک دیوارهی تاشو بزرگ که به صورت باز به دیوار بزنید.
  • یک بوم نقاشی که تکههای رنگی را روی آن نقاشی کردهاید.
  • پردهی پارچهای که از میلهای آویخته باشد.پارچهی رومبلی یا فرشی که از دیوار بیاویزید.
  • کاشیهای آیینهای که به شکل شطرنجی چیده شود.
  • سرتخت ترکهای به سبک روستایی.

با این ایدهها که دربارهی فضای خواب و آرامش دادیم، احساس راحتی بیشتری خواهید کرد. این نقطهی قوت اتاق خواب است.

ارتفاع سرتخت:

سرتخت باید به قدری بلند باشد که از بالای بالشها کاملاً دیده شود. سرتختهای ابردوزی شده به صورت سفارشی ساخته میشود. اما ساختن آنها هم بسیار راحت و هم خیلی کم هزینه است. تختهای را که به شکل دلخواه بریدهاید به لایهیی از ابر، پشم شیشه و ملافهی سفید بپوشانید. پس از آن که این لایهها را در پشت تخته محکم منگنه کردید، پارچهی زیبایی را روی آنها بکشید.

دامن تخت خواب:

در اتاقهای سنتی متداول معمولاً برای پوشاندن پایههای فلزی تخت از دامن تخت خواب استفاده میشود. در گذشته مدلهای چیندار باب بودند، در صورتی که مدلهای جدید دارای پلیسههای شق و رق دوخته شده یا پارچههای صاف و بدون چین هستند. دامنهای سفارشی تختها را میتوان از دو پارچهی متفاوت به صورت دو رو دوخت تا پشت و رو کردن دامن تخت و دادن دو چهرهی متفاوت به اتاق امکانپذیر باشد. بعضی از تختهای جدید اصلاً دامن لازم ندارند، میتوان به جای دامن از روکشهای پنبه دوزی شدهی کشدار برای پوشاندن باکس زیر تشک استفاده کرد.

 با یک کپه کوسن یا فقط چندتا:

بسیاری از مردم کوسنهای روی تخت را خیلی دوست دارند، اگر شما هم این سبک را میپسندید، فکر کنید و ببینید واقعاً چه تعداد کوسن میخواهید تا مرتب کردن تخت برایتان سخت نباشد. شاید هم مدلهای خلوتتر را میپسندید. در این صورت از متکا و بالش چیده شده برروی هم استفاده کنید تا نمای سادهتری داشته باشید. بالشهایی را که استفاده میکنید و چروک شدهاند، در کمد یا قفسهی دم دست بگذارید.

 تعویض فصلی کوسنها:

تخت خواب خود را طوری طراحی کنید که بتوانید حداقل دوبار در سال، با تغییرات آب و هوایی، رویهی بالشها و کوسنها را عوض کنید. روتختی نرم و نخی نقش برجسته با بالشهای سفید و خنک برای تابستان مناسبند. روکش توری- که بسیار شبیه رومیزی است- نیز برای ماههای گرم سال نمایی زیبا و رمانتیک خواهدداشت. با خنکتر شدن هوا، روکش مخملی گرم و مناسب به بالشها و کوسنهای شما جلوهی گرمتری خواهد بخشید.

میز عسلی کنار تخت:

شاید برای یک تخت تک نفره، یک میز عسلی کوچک کافی باشد. اما برای تختهای بزرگتر باید اثاثیهی کنارشان را هم بزرگتر و متناسبتر با تخت انتخاب کرد. مثلاً با گذاشتن یک دراور یا میز تحریر، میز پایهی ستونی یا میزی با رومیزی بلند در کنار تخت به آن ابهت بیشتری ببخشید. این تکههای بزرگ اثاثیه به تختهای سایز کویین (عرض 160) یا کینگ (عرض 180) میخورند و سطح رویی آنها فضای بیشتری برای به نمایش گذاشتن آباژور، کتاب و لوازم دیگر دارد.

 یکی دو دست ملافه:

دکوراسیون اتاق خواب براساس طرح و رنگ تخت، کار سختی نیست. اما به جای یک سری، دو سری کامل ملافه بگیرید تا بتوانید از استهلاک سریع آنها جلوگیری کنید. با استفادهی متناوب از این ملافهها عمر مفید آنها را افزایش داده، دکوراسیون اتاق خود را پایدارتر میسازید. داشتن چندین ملافهی بالش که همیشه اتو کرده و مرتب نگهداری می شود به شما این امکان را میدهد که هر چند روز یکبار آنها را عوض کرده، تخت خواب خود را تر و تازیه و شیک نگه دارید.

مبلمان پای تخت:

قسمت پایین تخت مکان مناسبی برای گذاشتن مبلمان به دردبخوری مثل نیمکتهای باریک یا کاناپهی دونفره است. میتوانید میز تحریر، یک جفت صندلی روکش پارچهای، یک چهارپایهی بزرگ، تنهی درخت یا قفسهای را هم امتحان کنید. وقتی برای مطالعه، نشستن یا فعالیتی از اینها استفاده میکنید، در واقع از اتاق خواب عالیتان بهرهی بیشتری می برید.

 پیراهن برای سرتخت:

تقریباً تمام سرتختها را میتوان پیراهن پوشاند تا هنگام تغییر منزل یا تغییر دکوراسیون چهرهی جدیدی پیدا کند. یا پیراهنی را که قالب تختتان باشد سفارش دهید و یا فقط روی پارچهی سادهای روبان چسبانده، پارچه را روی سر تختتان بیاندازید و تا بزنید. این شیوهای فوقالعاده برای ایجاد فضای مناسب با فصل در اتاق است. از پارچهی مخملی، پارچهی ضخیم و پرنقش و نگار و یا رومبلی برای فصل زمستان، و از پارچههای گلدار، گیپور و یا نخی برای فصل تابستان استفاده کنید.

هماهنگی رنگها در تمام خانه:

رنگهای اتاق خواب اصلی خود را با اتاق نشیمن یا حمام کنار آن هماهنگ کنید،  یعنی از ترکیب رنگ یکسانی در این فضاها استفاده کنید. میتوانید در اتاق خواب دیوارهای سفالی رنگ را با رنگ آبی تزیین کنید، سپسترکیب را در حمام برعکس کنید، یعنی دیوارها آبی و لوازم موجود در حمام سفالی باشد پارچههای هماهنگ موجود در اتاق نیز روش دیگری برای این تکنیک است.

سطح آینهای میزها:

اگر سطح یک میز از شیشه یا آینه باشد، تلالو بیشتری به اتاق میبخشد. این کار شیوهی خوبی برای مرحلهی نهایی پرداخت میز گرد یا مستطیلی شکلی است که خودتان ساختهاید. با پایههای محکم و چوب، میزی را به اندازهی دلخواهتان بسازید، سپس روی آن یک رومیزی بیاندازید و از روی رومیزی یک ورقه آیینه بگذارید.

 

پردهی ساختگی برای تخت:

حتی اگر تخت شما چهار ستون بلند ندارد، باز هم میتوانید با پارچه به آن جلوهای رمانتیک بدهید. با آویختن حلقههای بزرگ فلزی از سقف، که هر کدام بالای یکی از گوشههای تخت نصب شوند، یک پردهی تخت را شبیه سازی کنید. با آویختن چند متر پارچهی توری از این حلقهها، با هزینهی بسیار کمی نمای یک پردهی تخت را ایجاد کنید. برای زیبایی بیشتر، ارتفاع پرده را بلندتر بگیرید تا مقداری از آن روی زمین بریزد.

بزرگتر کردن کمدها:

هرکدام از کمدهای خانه با نصب یک سیستم داخل کمد که خوب طراحی شده باشد، میتواند کارایی بیشتری پیدا کند. مدلهای فراوانی، چه سفارشی و چه آماده، مناسب با هر بودجهای موجود است. به دنبال لوازمی از قبیل کشوهای مخصوص جواهرات، درهای طلقی برای جلوگیری از گرد و خاک، و چوب رختیهای کشویی مخصوص کراوات بگردید. در اینترنت یا از طریق تماس با طراحان حرفهای، فضای داخلی کمدهای خود را به حداکثر ممکن برسانید.

فرم ارسال دیدگاه