سقف کاذب چیست؟ مزایا و معایب سقف کاذب ساختمان

مدت زمان مطالعه : 3 دقیقه
سطح مقاله : پیشرفته

قطعاً شما هم تا به حال اسم سقف کاذب به گوش‌تان خورده است،  این مدل سقف در معماری داخلی خانه‌، ویلا، دفتر کار و غیره بسیار به چشم می‌خورد. اگر بخواهیم تعریف کلی از سقف کاذب بگوییم، همان سقف دومی زیر سقف اصلی است که در واقع پوششی برای سقف اصلی است. دلیل پرطرفداری این سقف ایجاد فضای آکوستیک و استفاده از مصالح تزئینی و نورپردازی آسان است. سقف کاذب نکات بسیاری دارد که در ادامه با بن‌ژیوار همراه باشید و سقف کاذب چیست؟ بعلاوه مزایا و معایب سقف کاذب در ساختمان را بخوانید.

سقف کاذب چیست؟ 

سقف‌های کاذب به سقف‌های اصلی و دیوارهای اطراف آن وصل خواهند شد، در این شرایط سازه اصلی بار آن را تحمل می‌کند. ممکن است پس از شنیدن نام سقف کاذب اینطور تصور کنید که چون نام آن کاذب است استحکام و مقاومت لازم را ندارد، این سقف ابداً موقت نیست و به دلیل اتصال به سقف اصلی و دیوارها بسیار مقاوم می‌باشد. سازه‌ی سقف کاذب به دلیل پیش ساخته بودن در کارخانه تولید شده و از لحاظ وزنی نیز بسیار سبک و قابلیت حمل آسانی دارد. این سقف یکی از بهترین عایق‌های صوتی و حرارتی است که در صنعت ساختمانی سازی کاربرد فراوانی دارد. سقف کاذب انواع مختلفی دارد که برای آشنایی با انواع مختلف سقف کاذب می‌توانید مقاله انواع سقف کاذب بن‌ژیوار را بخوانید.

کاربرد سقف کاذب در منزل

از سقف کاذب برای بخش‌های مختلفی از خانه استفاده می‌شود که احتمالاً سقف حمام و سرویس بهداشتی مهم‌ترین آن است. از آنجایی که عبور سیم و لوله از بالای سقف کاذب راحت‌تر است از سقف کاذب برای دو فضای سرویس بهداشتی و حمام بیشتر استفاده می‌شود. از سوی دیگر سقف کاذب پی‌وی‌سی است، با اینن تفاسیر ضد آب بودن آن تایید خواهد شد. شما می‌توانید براساس نیاز و کاربرد متخلف این سقف، در تمامی فضاهای منزل از آن استفاده کنید.

مزایای سقف کاذب ساختمانی

  • سقف کاذب به راحتی جابجا می‌شود و هزینه جابجایی ان نیز در مقایسه با تعمیر و ساخت سقف اصلی بسیار ارزان‌تر است.
  • سقف کاذب عایق صوتی است، بنابراین استفاده از سقف کاذب از انتقال سر و صدا بین طبقات جلوگیری می‌کند.
  • تعمیر سقف کاذب آسان‌‌تر از سقف‌های اصلی می‌باشد.
  • سقف کاذب پوشاننده بسیار قوی است، لوله‌ها و سیم‌کشی‌های رد شده از سقف اصلی را با سقف کاذب پوشش می‌دهند.
  • استفاده از سقف کاذب امکان نورپردازی‌های بسیار زیبا را فراهم خواهد کرد.
  • اجرای درست این سقف می‌تواند مصرف سوخت در ساختمان را به حداقل برساند.
  • سقف کاذب، عایق حرارتی بسیار قوی است. اجرای سقف کاذب بدون هیچ نوع درزی می‌تواند از انتقال حرارت جلوگیری کند.

معایب استفاده از سقف کاذب در ساختمان

  • یکی از بزرگترین معایب استفاده از سقف کاذب، کوتاه کردن ارتفاع اتاق و فضاها است. دلیل اصلی این کاهش ارتفاع، نصب سقف کاذب به عنوان سقف دوم و پس از اجرای سقف اول است.
  • از دیگر معایب سقف کاذب می‌توان به عمر کوتاه مدت آن اشاره نمود. سقف کاذب نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به سقف اصلی دارد.
  • از لحاظ استحکام اگر بخواهیم سقف اصلی را با این سقف مقایسه کنیم، کار بسیار بیهوده‌ای انجام داده ایم. سقف کاذب به دلیل اتصال به سقف اصلی و دیواره‌ها استحکام بسیار خوبی دارد، اما همانند سقف اصلی مستحکم و پایدار نیست.

ویژگی‌های سقف کاذب

سقف کاذب علاوه بر جنبه زیبایی و تزیینی، تاثیر بسیار مثبتی بر دکوراسیون داخلی دارد. دلیل محبوبیت این مدل سقف، تاثیر فوق‌العاده آن بر بهتر دیده شدن دیگر فضاها می‌باشد. ویژگی‌های سقف کاذب شامل موارد زیر است:

  1. مواد و مصالح به کار رفته در سقف کاذب از مقاومت خوبی در برابر آتش سوزی برخوردار است. به طوری که در برخی موارد حتی تا چهار ساعت در برابر آتش سوزی مقاومت می‌کند.
  2. مصالح به کار رفته در این سقف، عایق حرارتی بسیار خوبی است که از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر به دلیل قرار گیری بین فضای اتاق و سقف از تبادل گرمایی بین محیط بیرون و داخل جلوگیری به عمل می‌آورد.
  3. سقف‌های کاذب گچی وزن بسیار کمی دارند و حدود یک هشتم سقف‌های دیگر سنگینی دارند.
  4. زمان نصب بسیار کم و سرعت اجرای بالای این سقف، از دیگر ویژگی‌های منحصربفرد این مدل سقف است.

نصب سقف کاذب چطور انجام می‌شود؟

برای نصب سقف کاذب شما باید از روش‌های استاندارد توسط افراد حرفه‌ای و متخصص استفاده کنید. نصب و اجرای سقف کاذب یکی از شاخه‌های دکوراسیون داخلی به حساب می‌آید که در صورت تمایل به آموزش حرفه‌ای می‌توانید به سایت بن‌ژیوار مراجعه نمایید و با شرکت در دوره جامع معماری داخلی به صورت حرفه ای و جدی این حرفه را یاد بگیرید.

افراد متخصص در زمینه نصب سقف‌های کاذب می‌توانند انواع سقف‌های چوبی، کناف و غیره را اجرا نمایند. برای نصب سقف کاذب باید به اسکلت ساختمان توجه کرد و به نسبت آن از مصالح سبک یا سنگین استفاده نمود. از جمله مصالحی که برای اجرای سقف کاذب استفاده می‌شود می‌توان به:

  • گچ
  • چوب
  • آلومینیوم
  • پی وی سی
  • فلزهای رنگی
  • شیشه ای
  • کامپوزیت
  • آهنی

پس از آشنایی با مصالحی که سقف کاذب با آن اجرا می‌شود، اکنون زمان آن فرا رسیده است که اگر تصمیم به بازسازی ساختمان یا ساخت ساختمان گرفته اید باتوجه به سقف اصلی ساختمان‌تان و دکوراسیون داخلی از سقف کاذب مناسب استفاده نمایید.

قیمت سقف کاذب چقدر است؟

لازم به ذکر است که بدانید قیمت سقف کاذب با توجه به طرح، ابعاد و نوع سقف شما متغیر است و نمی‌توان قیمتی مشخصی برای آن در نظر گرفت. سقف کاذب در طرح‌های متنوعی در بازار موجود است که باتوجه به دکوراسیون داخلی آن را انتخاب خواهید کرد و براساس همان طرح‌ها و مصالحی که در آن به کار رفته است قیمت سقف کاذب‌تان کم یا زیاد می‌شود.

طرح سقف‌های کاذب علاوه بر سهولت نصب و دیگر مزایایی که در بالا اشاره شده است، به یک پارچگی فضای منزل یا محیط مورد نظر شما کمک بسیاری خواهد کرد. شما می‌توانید انواع سقف‌های کاذب را به صورت کامل و مفصل در مقالات بعدی بن‌ژیوار بخوانید و سر فرصت براساس سلیقه، ساختمان، نوع سقف و هزینه مدنظرتان برای اجرای سقف کاذب به متخصصین و افراد حرفه ای در این حوزه مراجعه نمایید.

فرم ارسال دیدگاه